rain (3)

 

سلام خدمت همه عزیزان گیلانی

 

شاید این خبر خوشاینده کشاورزان عزیز نباشه که حتماً هم نیست!!!باران شدید در راه هستش.این واقعاً چیزی هستش که الگوها یکی دو روزه دارن نشون میدن.عید فطر هم درگیلان عجیب بارانی و خنک شد.خب داستان از اونجا شروع میشه که از روز پنجشنبه غروب و شب ترکش موجی پرفشار که از رطوبت دریای سیاه تغذیه میکنه بتدریج وارد استان میشه که موجب بارش رگباری باران و وزش باد و احتمال رعدوبرق خواهد شد.این وضعیت برای جمعه کم و بیش ادامه داره.ولی از روز شنبه هسته اصلی این موج مهمان گیلانی های عزیز خواهد شد.بارش ها موجب آبگرفتگی خیابونا میشه.کاهش دما هم داریم.وزش باد خب به طبع به دلیل گرادیان فشاری همزمان با آغاز بارش باران قوت میگیره و میتونه کشاورزان رو به نوعی نگران بکنه.شدت برای روزهای شنبه و یکشنبه خواهد بود.ولی به نظر میرسه تا دوشنبه متناوب بارش داشته باشیم.در کل همه جای استان طبق الگوهای امروز  به جز نواحی جنوبی بارش های خوبی خواهد بارید.و اما هسته بارش ها.....آرام

 

در نقشه پایین روز شنبه شدت بارش ها در بندر انزلی و بخش هایی از شهر رشت و در کل میشه گفت مرکز استان رو تو اولویت قرار داده:

 

 

 

اینم نقشه بعدی واسه روز یکشنبه و بامداد دوشنبه هستش که هسته بارش هارو در شرق استان میدونه:

 

 

 

فعلاً این چیزی بود که الگوهای امروز هواشناسی نشون میدادن.با ماهمراه باشید.



تاريخ : سه شنبه 23 تير 1394برچسب:, | 13:49 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

با سلام خدمت همه دوستان گیلانی

 

 

خب برخلاف انتظارمون که تو الگوها موج انصافاً در روزهای گذشته ضعیف شده بود ولی الان داریم میبینیم که بارش ها در غرب گیلان خدایی خوب بودش،تالش تا صبح امروز یعنی دوشنبه 61 میلیمتر باران باریده.آستارا 67 میلیمتر.در سطح شهر رشت هم بارش های خوبی در برخی منطقه ها باریده.صبح تو ماشین هر چه به سمت مرکز شهر میرفتم بارشها بهتر بودنچشمک خب این آمارها نشون میده بارش ها در برخی ایستگاه هاخوب بودند هر چند سراسری نبود.و این همون بارش هایی بود که از مدت ها پیش خبرش رو داده بودیم.ولی خطا در الگوها باعث شد به شخصه امیدم رو ازدست بدم.بازهم خداروشکر.در پست اول تیرماه اشاره شده بود که تجربه ثابت کرده تو همین تیرماه حداقل باید یه دوره بارشی به همراه خنکی هوا داشته باشیم.در پایان به نظر میرسه از امروز دوشنبه بتدریج هوا در کل استان آروم بشه.از فردا تا پایان هفته یعنی پنجشنبه روند افزایشی دمارو داریم.موجی بهتر از همین جمعه در راه هستش ولی یه اما اگر داره و باید صبر کرد.مثل اینکه تیرماه میخواد رویایی تموم بشهخندهبا ما همراه باشید.در پناه خداآرام



تاريخ : دو شنبه 22 تير 1394برچسب:, | 11:31 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

با سلام خدمت همه عزیزان گیلانی

 

   

خب روز بسیار گرمی رو تو گیلان پشت سر گذاشتیم،حداکثر دما در شهر رشت امروز(جمعه) به 35 درجه رسید.کلاً امروز روز گرمی برای کشورمون نیز بود،جالب اینجاست بدونید امروز اردبیل ،تبریز که بام ایران هستش و حتی ارومیه گرم تر از رشت بودند!!هر سه شهر دماشون به عدد کم سابقه 40 رسید!!!علتشم حاکم شدن پرارتفاع جنب حاره ای بر فراز ایران هستش.این اصلاً خوب نیستگریه گفته بودم دهه پایانی تیرماه میتونه بارانی و خنک بشه.خیلی امید داشتم ولی متأسفانه با وضعی که چند روزه ایجاد شده امیدمون کم رنگ شده.از روز یکشنبه و دوشنبه جریانات رو گیلان شمالی میشن،همین امر باعث میشه ما نسبت به امروز که خیلی گرم بود چند درجه ای کاهش دما داشته باشیم.در برخی نقاط استان بارش های خفیفی به همراه وزش باد اتفاق میفته که اصلاً نمیتونه کشاورزان رو نگران بکنه،هسته موج برروی دریای سیاه یا بین دو دریای سیاه و مدیترانه قرار داره که بدلیل گسترش و فعالیت پرارتفاع جنب حاره ای بر فراز ایران نمیتونه وارد کشور بشه.دیگه همین!!!فقط باید دعا کنیم که وضع عوض شه.پس در کل از فردا تا پایان هفته پدیده خاصی مشاهده نمیشه،جز افزایش موقتی ابر و وزش باد،فعلاً بارش جدی در گیلان نداریم جز همین بارش های پراکنده ای که در راه هستش،اگه تغییراتی در الگوها مشاهده شد حتماً اطلاع میدم.راستی شایعه شده از یکشنبه بارندگی شدیدی در گیلان داریم.نه عزیز جان الکی شایعه نکن.فعلاً هیچ خبری نیستش.موفق و سربلند باشید.

 

نمایی از احاطه کردن پرفشار جنب حاره ای با رنگ قرمز و همچنین قهوه ای رو برفراز ایران و منطقه خاورمیانه مشاهده میفرمایید.

 

 



تاريخ : جمعه 19 تير 1394برچسب:, | 21:53 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

ناسا در گزارشی ۵ تصویر خیره کننده از ابرتوفان های سایر اجرام را منتشر کرده که حیرت کارشناسان فضایی و مخاطبان خود را برانگیخته است.

زمین دارای فعالیت های گسترده ای است که گاهی اوقات برخی از این فعالیت ها از چشمان انسان ها دور می ماند اما ماهواره ها یا کاوشگرهای فضایی به ثبت این لحظه ها می پردازند تا مطالعات بیشتری در این رابطه صورت بگیرد.

تصاویری مانند توفان های خورشیدی، توفان های مهیب و بزرگ زمینی، تغییرات جوی، جزر و مد و .... جزو تصاویر قابل توجه هستند.

ناسا ۵ تصویر از برترین و همینطور خیره کننده ترین ابرتوفان های سایر اجرام را منتشر کرده که در ادامه مشاهده می کنیم:



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, | 11:8 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

ژاپن روز سه شنبه فعالیت اولین ماهواره هواشناسی ثابت موسوم به «همگرد با زمین» را که می گوید قادر به تهیه تصاویر رنگی جهت پیش بینی دقیق تر حرکت توفان ها و بارش های متوالی است، به طور کامل آغاز کرد.

 

گزارش کیودو به نقل از اداره هواشناسی ژاپن حاکی است ماهواره هیماواری-8 که در مدار زمین در فاصله 36 هزار کیلومتری بر فراز خط استوا قرار دارد، در مقایسه با مدل قدیمی هیماواری -7 که پنج تصویر را ثبت می کند، قوی تر است و می تواند بطور همزمان 16 تصویر مختلف تهیه کند.این تصاویر با قدرت شفافیت بالا امکان مشاهده نقاط کوچک به اندازه 500 متر مربع را فراهم می کند. علاوه بر آن، حجم داده های تولیدی ماهواره جدید 50 برابر مدل قدیمی است. این ماهواره همچنین می تواند تصاویری از کل کره زمین را در هر ده دقیقه ارسال کند حال آنکه مدل قدیمی این کار را در هر یک ساعت انجام می داد.بر اساس این گزارش، ماهواره هیماواری - 8 قادر است در هر 2.5 دقیقه کل کشور ژاپن را پوشش دهد که این میزان پیش از این 30 دقیقه به طول می انجامید . تصاویر دریافتی آزمایشی این ماهواره در روز دوشنبه وقوع سه توفان در جنوب ژاپن را به وضوح نشان داد.اداره هواشناسی ژاپن، هزینه کل این پروژه را حدود 693 میلیون دلار ( 85 میلیارد ین) اعلام کرده است. ماهواره هیماواری-8 در ماه اکتبر گذشته (مهر ماه) برای جایگزینی با مدل قبلی آن به فضا پرتاب شد و قرار است تا سال 2016 میلادی که ماهواره هیماواری-9 قرار است جایگزین آن شود به فعالیت خود ادامه دهد. 



تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:, | 17:55 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

با سلام خدمت همه دوستان عزیز گیلانی

 

خب یه چند روز ناهنجاری در نقشه های هواشناسی و به قول معروف با کِشو قوس های فراوان مثل اینکه دهه پایانی تیرماه باید منتظر هوایی بارانی و خنک بود.الگوها کم کم دارن جا میفتن،همون اتفاق خوبی که قبلاً هم عرض کردم خیلی بهش خوشبینم تو همین تیرماه بیفته،به هر حال آروم آروم باید بریم جلو ببینیم الگوها چه تحولاتی رو برای هوای منطقه گیلان زمین ما به ارمغان میارن.این پست پیش آگهی بودش و فقط جهت یادآوری، در آینده ای نزدیک انشاالله جزئیات بیشتر رو به شما عزیزان اطلاع خواهم داد.راستی تا اون موقع هوا همچنان گرم و شرجی باقی خواهد ماند به علاوه اینکه افزایش موقتی ابر هم داریم و همچنین وزش باد که در ساعات بعدازظهر بیشتر احساس میشه.برای فردا یعنی به ویژه شنبه 13تیرماه و یکشنبه 14 تیرماه،دریای خزر مواج خواهد بود.موفق باشید.

 



تاريخ : جمعه 12 تير 1394برچسب:, | 17:44 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 دماغ مردان تاثیر آب و هوا بر بزرگی دماغ مردان

 

یافته های دانشمندان نشان می دهد، دماغ مردان به طور میانگین 10 درصد بزرگ تر از دماغ زنان است.

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز،  دانشمندان دانشگاه آیووا پی بردند بینی بزرگ، مردان را قادر می سازد تا با ورود اکسیژن بیشتر به بدن‌شان به حفظ و رشد عضلاتشان کمک کنند.

دکتر ناتان هولتون، استاد رشته دندان پزشکی مدرسه پزشکی دانشگاه آیووا و سرپرست این مطالعه گفت:«عملکرد دماغ به رشد ریه‌ها و بهبود گردش اکسیژن در ماهیچه‌های بدن کمک زیادی می‌کند.»

او افزود:«تفاوت جنسیتی در اندازه بینی از 11 سالگی آغاز می شود، اما عوامل دیگری مانند میزان گرما، سرما و رطوبتی که افراد تنفس می کنند نقش زیادی در تعیین اندازه دماغ دارد.»



تاريخ : جمعه 12 تير 1394برچسب:, | 14:4 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

همیشه با تماشای عکس های فوق العاده که از لحظات ناب گرفته شده‌اند، متحیر می‌شویم و این را از خود می‌پرسیم که چطور یک فرد (عکاس) می‌تواند تا این حد فرصت طلب باشد و از لحظاتی که شاید خیلی‌های دیگر به‌ راحتی از کنار آن‌ها می‌گذرند، چنین اثرات شگفت‌آوری خلق کند؟

در ادامه 16 تا از همین اثرات شگفت‌آور با موضوع آب و هوا را خواهید دید. این تصاویر برای شرکت در رقابت نوآ (NOAA) گرفته شده‌اند.

 

عکس از: برد گودارد

 

Traer IA Tornado

 

 

دوستان گرامی بقیه عکس ها در ادامه مطلب...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 8 تير 1394برچسب:, | 22:20 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: من یک عضو کوچک از سازمان صداوسیما هستم و دوست داشتم پشت صحنه کار ما نیز دیده شود. آدم‌های بزرگی تلاش می‌کنند تا ما دیده شویم. به هر حال بر اساس یک اتفاق من در تست قبول شدم و اینگونه است که چند سالی است مرا تحمل می‌کنید.

اصغری که به برنامه «امشب» آمده بود، افزود: برای اینکه خطاهای هواشناسی کم شود باید پول خرج کرد، باید برای دانشگاهیان هزینه کرد و بر امکانات افزود.

این کارشناس هواشناسی به درخواست علی ضیاء، مجری، گرم‌ترین ساعت روز در ماه مبارک رمضان را اینطور معرفی کرد: ساعت 15 و 30 دقیقه به صورت تقریبی گرم‌ترین ساعت روز است.

اصغری گفت: برخی می‌گویند اخبار دمای 50 درجه را اعلام نمی‌کند چون اگر به این درجه از گرما برسیم باید همه جا تعطیل شود. اما به راستی ما سیاسی نیستیم.

وی در پایان گفت: کسی نمی‌تواند در دمای 50 درجه بیرون بیاید و رفت و آمد در این گرما خیلی سخت است؛ بنابراین دمایی که اعلام می‌کنیم عین واقعیت و مطابق با استانداردهای بین المللی است نه ماشین هموطنان!!!



تاريخ : دو شنبه 8 تير 1394برچسب:, | 22:15 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

بیش از 1500 تن طی چند روز گذشته در پاکستان به دلیل گرما جان خود را از دست داده‌اند.

 

اگرچه طی دو روز گذشته تا حدودی از شدت گرما در کراچی کاسته شده است اما شدت گرما، رطوبت هوا و تاثیر قطع ساعات طولانی آب و برق در روزهای قبل به حدی بود که تعداد زیادی را مردم را راهی بیمارستان ها کرد و بسیاری از این افراد جان خود را از دست داده اند.

 

گرمای شدید و رطوبت بالای هوا در ایالت سند پاکستان و مخصوصاً در کلان شهر 24 میلیون نفری کراچی، همچنان قربانی می گیرد و براساس گزارش برخی از رسانه های این کشور، تعداد قربانیان به یک هزار و 622 نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' روز شنبه نوشت: اگرچه طی دو روز گذشته تا حدودی از شدت گرما در کراچی کاسته شده است اما شدت گرما، رطوبت هوا و تاثیر قطع ساعات طولانی برق و آب در روزهای قبل به حدی بود که تعداد زیادی را مردم را راهی بیمارستان ها کرد و بسیاری از این افراد جان خود را از دست داده اند.

روز گذشته اجساد نزدیک به 200 نفر از جان باختگان، به دلیل نامشخص بودن هویت، در گورهای دسته جمعی دفن شد. بسیاری از افرادی که قربانی شرایط سخت اخیر در کراچی شده اند، افراد کهنسال و یا افراد بی خانمانی بودند که سرپناه و کس و کاری نداشتند.

با وجود دستور محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای رسیدی به وضعیت کراچی و تشکیل کمیته ای ویژه برای این کار، مشکلات در این کلان شهر همچنان ادامه دارد و باعث شده است تا دولت پاکستان تحت انتقادهای شدید به ویژه از سوی گروه ها و احزاب مخالف قرار گیرد.

قطعی ساعات طولانی برق علاوه بر اینکه باعث شده مردم نتوانند از سیستم های خنک کننده استفاده کنند، موجب شده است تا شبکه آب لوله کشی شهر نیز دچار قطعی واختلالات شدید شود و نبود آب موجب تشدید تاثیر گرما شده است.

برخی گزارش ها حاکی از بازار سیاه بطری های آب معدنی در این شهر و چند برابر شدن قیمت آن در روزهای اخیر است.

در روزهای گذشته دمای هوا در کراچی به 45 درجه سانتیگراد با رطوبت بالای 50 درصد رسید.

شمار زیادی از ساکنان شهر 24 میلیون نفری کراچی، اقشار محروم و کم درآمدی هستند که حتی خانه ای برای سکونت ندارند و شب و روز خود را در کنار خیابان ها سپری می کنند. این افراد بیش از سایر ساکنان این شهر در معرض تهدید گرمای شدید قرار دارند. 

           



تاريخ : یک شنبه 7 تير 1394برچسب:, | 1:36 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 23 صفحه بعد