با سلام خدمت همه دوستان.

 

خب در مورد گرما واسه شما عزیزان در پست های پیشین توضیح داده شد.عرض کردم اوایل ماه رمضان گیلان خیلی گرم میشه.این وضعیت یه چند روزی ادامه داره تقریباً تا سه شنبه 2 تیرماه.خب کنتورهای گرم به سمت استانمون هجوم میارن،تقریباً کنتور 585 وارد عمل میشه.دما تو رشت به نزدیک 35 و یا 36 هم میرسه،امروز چهارشنبه دما 31 شد.خب عنوان پستم رو گذاشتم اما....اگر...شاید...چرا؟چون احتمال هستش از چهارشنبه 3 تیرماه بتدریج جریانات عوض بشه و ما روزهای بارانی و خنکی رو داشته باشیم.به هرحال الگوها تثبیت نشده،نقشه ها باهم تناقض دارند.ابهام توش هستخندهبه هرحال تا چند روز آینده همه چیز مشخص میشه.حتماً اطلاع رسانی خواهم کرد.موفق باشید.

 

نقشه احتمال ورود موج بارشی (اوایل تیرماه)

 

 

 



تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 21:13 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس اعلام مرکز پایش اکنون ذرات معلق در هوای سیستان به سه هزار و 924 میروگرم رسید که این با توجه به استاندارد 155 میکروگرم در هر مترمکعب شرایط بحرانی را به منطقه تحمیل کرده است.به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران زاهدان،سعید محمودی با بیان اینکه شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان، شرایط آب و هوائی را در شمال سیستان و بلوچستان به 25 برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رساند.وی گفت: حداقل شعاع دید افقی در منطقه سیستان با توجه به شدت غلظت گرد و غبار 50 متر گزارش شده است.



تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:, | 13:20 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

مقامات ژاپن روز پنجشنبه گذشته، به دلیل بارش‌های شدید، سیصد هزار نفر از شهروندان جنوب این کشور را ملزم به تخلیه خانه‌هایشان کردند. به گزارش یورونیوز به حدود پنج هزار نفر از ساکنان شهر «کوماموتو» نیز دستور داده شده خانه‌هایشان را خالی کنند.راه‌ها و خانه‌های بسیاری در استان کوماموتو درژاپن به سبب بارش شدید، طعمه سیلاب شده‌اند. به گفته مقامات محلی، رانش زمین در استان‌های کوماموتو و ناگازاکی روی داده است.آژانس هواشناسی ژاپن هشدار داده که باران شدید تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و احتمالا سبب رانش‌های بیشتر زمین خواهد شد.


تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 1:41 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

ابرهای عدسی

 

پدیده ابرها و شکل‌های آنها همیشه مورد توجه دانشمندان هواشناسی و بخصوص عکاسان طبیعت قرار دارد.عکس‌هایی که روز گذشته توسط " ام.دیوید " شکار شده است همه را شگفت زده کرده است. این عکس‌ها متعلق به ایالت تگزاس هستند. پدیده ابری که بیشتر در منطقه کوهستانی در شرایط بد آب و هوایی شکل می‌گیرند.این پدیده به نام ابرهای "عدسی" معروف هستند که معمولا بالای کوها و تپه‌های بلند پس از بارندگی شدید به ندرت شکل گرفته و دیده می‌شوند. این تصویر دیروز در منطقه جنوب شرقی تگزاس توسط یک عکاس آماتورگرفته شده است. این پدیده باعث  ترس و وحشت مردم منطقه شد.گفته می‌شود؛ بسیاری از ساکنان این منطقه با دیدن این پدیده منطقه را سریع ترک کرده‌اند.


تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 1:34 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درنشست هیات امنای دانشگاه محیط زیست گفت: براساس اطلاعات جهانی ایران تا سال ۲۰۳۰ ، ۴ درجه گرمتر می‌شود.

بقیه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 1:28 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

سلام خدمت شما دوست عزیز

 

 

خب یه چند روزی نقشه های هواشناسی اوایل ماه رمضون رو تو گیلان بصورت جدی گرم نشون میدن.امشب گفتم یه پیش آگهی بدم تا شما دوستان هم درجریان باشید.اوایل ماه رمضان به نظر میرسه گرم باشه ولی بعدش دماها رو به نرمال بره.نه اینکه الان گرم نیست!!!منظورم اینه که از اینی که هست گرم تر بشهچشمکبه هرحال بازم اطلاع رسانی خواهم کرد.گفتم بعد از نفوذ هوای خنک در روزهای 17 و 18 خرداد هوا رو به گرمی خواهد رفت.انصافاً همون جوری هم شد.ما از روز سه شنبه 19 خرداد تو سطح استان گیلان افزایش دما داشتیم.این افزایش دما تا امروز یعنی جمعه ادامه داره.به نظر میرسه اوایل هفته یعنی شنبه یکشنبه 23 و 24 خرداد قدری جریانات شمالی بشن و کاهش دما رخ بده.کاهش دما چشمگیر نخواهد بود.بارش های پراکنده به همراه وزش باد فقط در برخی از نقاط استان اتفاق خواهد افتاد و با احتمال رعدوبرق ،که اصلاً جدی نیست.حالت بهاری به خودش میگیره.موفق باشید.



تاريخ : جمعه 22 خرداد 1394برچسب:, | 1:17 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

 
در هشتاد و دومین روز از فصل بهار؛
بارش برف ارتفاعات کلاردشت، مردم را غافل‌گیر کرد.
در هشتاد و دومین روز از فصل بهار بارش برف ارتفاعات کلاردشت را سفیدپوش کرد.
 

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از فارس، در هشتاد و دومین روز از فصل بهار بارش برف ارتفاعات کلاردشت را سفیدپوش کرد. تغییر ناگهانی هوا، رعد و برق و بارش شدید رگبار بهاری در دو روز گذشته مردم کلاردشت و سه کوهنورد آلمانی را غافل‌گیر و سبب بارش برف در ارتفاعات علم‌کوه و تخت‌سلیمان شد. سه کوهنورد آلمانی پس از صعود به علم‌کوه منطقه را ترک کردند.

 

علم‌کوه و تخت‌سلیمان ۴ هزار و ۸۵۰ و ۴ هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع، بیش از ۴۵ قله بالای ۲ هزار متر و سه یخچال طبیعی بزرگ ۵ هزار ساله دارند. علم‌کوه یکی از ارتفاعات گردشگری ایران و جهان محسوب می‌شود و همه ساله هزاران گردشگر ایرانی و خارجی در همه فصول در آن حضور دارند.



تاريخ : جمعه 22 خرداد 1394برچسب:, | 1:12 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

Middle East

 

آخرین تصاویر دریافتی از ماهواره های هواشناسی بیانگر موقعیت مرکز توفان حاره ای آشوبا  در 20 درجه و 50 دقیقه شمالی و 60 درجه و 30 دقیقه شرقی است که مسیر حرکت آن با سرعت متوسط 5 کیلومتر بر ساعت به سوی کشور عمان می باشد.
از امروز تا روز شنبه بیشتر مناطق دریای عمان مواج و به ویژه نیمه شرقی آن توفانی پیش بینی می شود. همچنین در این مدت برای مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شرق استان هرمزگان به ویژه در بخشهای ساحلی آنها رگبار پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود. همچنین ارتفاع موج در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان بین 2 تا 2/5 متر و در سواحل جنوبی استان هرمزگان در شرق تنگه هرمز تا 2 متر برآورد می شود. با توجه به پیش بینی تضعیف اثرات این توفان بر روی مناطق جنوبی کشور، این اطلاعیه در صورت لزوم به روز رسانی خواهد شد.موفق باشید. 



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 23:23 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

رشت -مدیرکل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت از راه اندازی سامانه خودکار هواشناسی (RVR) در این فرودگاه خبر داد.

فتاح رضوانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این سامانه قادر است اطلاعات جوی باند فرودگاه را اعم از جهت و سرعت باد در دو سر باند فرودگاه و دید افقی در سطح باند را به صورت لحظه ای(آن لاین) در اختیار برج مراقبت پرواز قرار دهد.

وی اظهار کرد : این سامانه پیشرفته پس از برگزاری دوره آموزشی و ارائه مطالب توسط نماینده شرکت سازنده درباره نحوه عملکرد سیستم، به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد : این سامانه با هزینه بالغ بر 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل هواشناسی گیلان در فرودگاه رشت نصب و راه اندازی شده است.

رضوانی افزود : فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت تنها فرودگاه گیلان در هفت کیلومتری جاده رشت انزلی ، حدود 15 کیلومتری منطقه آزاد بندرانزلی واقع شده و با مساحتی معادل 220 هکتار به سیستم های کمک ناوبری دقیق و ارتباطی مجهز است.

فرودگاه رشت در ردیف 17 فرودگاه کشور است که دارای سیستم RVR است.

فرودگاه سردار جنگل رشت ، سال 1348 در زمینی به مساحت 220 هکتار ساخته شده و از نظر امکانات و تجهیزات در ردیف فرودگاه های برتر کشور است.



تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 12:44 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت همه گیلانی های عزیز

 

همچنان به علت تشکیل ابرهای همرفتی پدیده رگبار و رعدوبرق در ساعات بعدازظهر وشب اونم در برخی از نقاط گیلان ادامه داره،خب خداروشکر همون طور که از اوایل خرداد ماه هم بهش اشاره شده بود میشه تو همین خرداد ماه هم هوای خنک و بارانی داشت.از روز یکشنبه 17 خرداد و دوشنبه 18 خرداد به علت شمالی شدن جریانات در استانمون پدیده رگبار باران و رعدوبرق در برخی از مناطق گیلان،وزش باد و کاهش دما داریم.بارش ها چون رگباری هستند احتمال آبگرفتگی معابر هم در بعضی از مسیرها خواهیم داشت.بعد از خروج این موج دوباره برای نیمه دوم هفته افزایش دما داریم.در پایان این رو اضافه بکنم به نظر میرسه بازهم تو همین خرداد موج های خنک و بارانی به سمت و سوی ما رخنه بکنند.به هرحال بازهم اظلاع رسانی خواهد شد.موفق باشید.

 

شمالی شدن جریانات از یکشنبه

 



تاريخ : پنج شنبه 14 خرداد 1394برچسب:, | 19:21 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

گرمای شدید هوا در طول دو هفته گذشته افراد زیادی را قربانی کرده و این روند ادامه خواهد داشت.

به نوشته ایندیاگزتس با وجود آن‌که بارش بارانی ملایم باعث کاهش اندک دما شد، هم‌چنان مقامات هند از مردم خواستند داخل منازل خود بمانند و زیر باران سوزان آمد و شد نکنند.

دمای هوا در بسیاری از مناطق هند از اواسط ماه می به 45 تا 48 درجه سانتیگراد رسیده و تا کنون جان هزار و نهصد نفر را گرفته است.

برخی ایالت‌های شمالی هند با دمایی بیش از دمای معمول 43 درجه سانتگیراد در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعات سوانح بین‌المللی، موج گرمای هند در وقایع ثبت شده جهانی رتبه پنجم را داراست.  

دمای بالای هوا و صرف زمان طولانی زیر آفتاب، روزانه منجر به مرگ عده‌ای از مردم هند می‌شود. مقامات رسمی هنداعلام کردند بیشتر قربانیان قشر کارگر هستند که در مزرعه و ساختمان کار می‌کردند یا افراد مسن بودند.

بیش از 29 درصد جمعیت هند زیر خط فقر زندگی می‌کنند و جمع کثیری از فقرا کارگران روزمزد هستند که با وجود خطر گرمای هوا، در فضای باز کار می‌کنند.

یکی از مسئولان هواشناسی هند اظهار امیدواری کرد دمای هوا در طول روزهای آتی اندکی کاهش خواهد یافت.

ماه‌های می و ژوئن از گرم‌ترین ماه‌های سال در هند هستند و دمای هوا در این ایام به بالاتراز 38 درجه سانتیگراد می‌رسد. در طول 15 سال گذشته دمای هوای این مناطق تا 48 درجه سانتیگراد افزایش داشته است.



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:, | 14:31 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

سلامآرام

با توجه به نفوذ پرفشار جنب حاره ای از عرض های پایین تر خب به طبع هوای گرمی بر منطقه ما حکم فرماست.به طوری که حداکثر دمای ظهر جمعه در منجیل به 40 درجه رسید که به نوع خودش تو این فصل خیلی کم سابقه و چه بسا بی سابقه باشه.حداکثر دمای رشت به 30 رسید که میتونست این عدد خیلی بزرگتر هم باشه.وقتی که ماسوله با اون همه ارتفاع از سطح دریا 29 درجه میشه بعدش رشت 30 میشه؟؟!! به هرحال تا یکشنبه 10 خرداد گرما داریم.از اواسط هفته همون طور که قبلاً هم عرض کردم یه ذره دما عقب نشینی میکنه ولی مثل اینکه دوباره از اواخر هفته افزایش دما داریم.کلاً برای چند روز آینده هوا درگیلان شرجی خواهد بود.ضمناً بعدازظهر ها و همین طور شب ها باید تو برخی از نقاط به علت تشکیل ابرهای همرفتی منتظر رگبار و رعدوبرق و وزش باد باشیم.موفق باشید. مردد



تاريخ : شنبه 9 خرداد 1394برچسب:, | 1:20 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

طبیعت روستای میلاش رودسر

روستای میلاش در ۳۰ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است.آبشار میلاش رودسر یکی از زیباترین آبشارهای منطقه رحیم آباد است.

 

 

بقیه عکس ها در ادامه مطلب.....



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 22:48 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

با سلام خدمت همه شما دوستان.

 

خب هوای گرمی بر منطقه حاکم شده،دمای امروز سه شنبه در رشت به 32 درجه سانتیگراد رسید.میشه گفت دمای بالایی هستش تو این موقع از سال،دوستان دقت فرمایندابرهای کومولونیمبوس وارد مرزهای غربی و شمال غربی کشور داره میشه.تو تصویر ماهواره ای زیر کاملاً مشخصه،برای بامداد چهارشنبه یعنی مورخ 6 خرداد ، میتونه رگبار و رعدوبرق و وزش باد رو فقط برای برخی از نقاط استان به همراه بیاره.سراسری نیست.این هوای گرم فعلاً مهمون ماست اوجش به نظر میرسه جمعه باشه.و این هوای گرم میتونه تقریباً تا یکشنبه ادامه داشته باشه.از اواسط هفته هم با شیب کم دما میاد پایین.در آخر اینم بگم که میشه انتظار داشت تو همین خرداد یه چند روزی هم که شده هوا خنک و بارانی باشهچشمک.انشاالله.موفق باشید.

 



تاريخ : سه شنبه 5 خرداد 1394برچسب:, | 23:11 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |

 

 

با سلام خدمت شما بیننده عزیز

 

خب همون طور که قبلاً هم به شما عزیزان گفته شد این هفته هوا گرم تر خواهد شد و ما با اولین گرمای جدی در فصل بهار روبرو میشیم.این گرما نیمه دوم و به خصوص اواخر همین هفته چشم گیر هستش و دمای رشت میتونه به 30 و یا شاید 31 و یا 32 هم بره.کنتورهای بالای 580 در منطقه ما نفوذ میکنن و میتونه روزهای شبه تابستانی رو برای ما به ارمغان بیاره.به هرحال به نظر میرسه یه چند روزی هوا به همین شکل ادامه داشته باشه ولی دوباره دماها پایین میان و میشه گفت نرمال میشه.موفق باشید.



تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 21:27 | نویسنده : سید سجاد حاتم زاده |